By September 7, 2015 0 Comments Read More →

Ada Masalah “Gemuk” Sejak Kecil? – Baca Kisah Ini Sebagai Motivasi

“Alhamdulillah, Seumur Hidup Saya Gemuk, Sekarang Saya Dah Kurus” – Shiem

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Hari ni saya nak berkongsi kisah sahabat saya “Shiem”. Saya dan shiem berkawan sejak kami sama-sama belajar di IPT yang sama, Lebih kurang dah 15 tahun kami kenal. šŸ™‚

Masa mula mula kenal shiem 15 tahun lepas pun shiem ni memang dah bam bam.. Tapi bila korek korek rahsia, dia memang dah bam bam dari zaman sekolah lagi.. šŸ™‚

 

Ini gambar shiem zaman dulu dulu

Semenjak saya kenal shiem, beberapa kali dia dah cuba menurunkan berat badannya. Dia pernahĀ mencuba beberapa produk kurus (slimming). Ada juga dia cuba buat senaman dan pergi ke gym. Tapi kejayaan yang dia dapat tu biasanya tak dapat bertahan lama.

Alih alih berat dia naik bam bam balik macam sebelum ni.. “Dapat kurus sikit je, tapi naik balik lebih dari biasa” šŸ™‚

Ini gambar shiem di hari persandingan.

Masa dia kawin ni, sebenarnya dia agak kurus sikit la. Tapi still bam bam, biasa lah tu kan. Biasanya kan ramai orang bila nak kawin mesti beria nak kuruskan badan. šŸ™‚ Lepas dah kawin lupa dah bab kurus. šŸ™‚

Shiem Selepas Kawin Berusaha Untuk Kurus

Masa kawin kurus sikit, Tapi lepas kawin… kurus dah hilang balik.. šŸ™‚ kembali la kepada asal. Ke masa ni lebih bam bam bam dari sebelumnya?

Cer tengok gambar bawah ni..

Tembam kan shiem ni? šŸ™‚ hehehe

Walaupun badan dia naik balik lepas kawin, sebenarnya shiem masih ada semangat untuk kurus. Sebab tu dia banyak join aktiviti sukan, main futsal, pergi gym & sebagainya..

Segala jenis dietĀ dia cuba.. produk kurus A, produk kurus B, C D dah try… Pendek kata.. Dia dah cuba macam macam la untuk kurus..

Tapi semuanya tak bertahan lama… šŸ™

Kesian…

Shiem Main Futsal

BilaĀ Tak Kurus, Orang Ingat Shiem Mengandung

Selepas shiem melahirkan anak pertama, berat badan shiem semakin hari semakin mengembang.. nak Kurus? Adoi, jangan sebut.. masa tu rasa kurus tu dalam mimpi je kot. šŸ™‚

Kenapa badan shiem mengembang masa tu saya tak pasti, tapi yang saya pasti ramai orang yang senasib dengan shiem.

Lepas kawin badan mereka bagai di pam pam. Nak naik kan berat macam petik jari je. Tapi bila nak turunkan balik… Mak oi… Menangis sebulan pun tetap berat tak turun.

Masa tu ramai giler yang ingat shiem pregnant. Sentap gak la shiem tu, tapi nak buat macam mana.. Buat senyum je la..

Cer tengok gambar shiem katĀ bawah ni… hihi.. macam pregnant kan?

Hormon Mula Bercelaru Bila Berat Badan Semakin Naik

Selain badan shiemĀ membengkak(membesar) lepas dapat anak pertama beberapa tahun.. hehehe.. Shiem mula merancang untuk mendapatkan anak ke dua.

Dia dah cuba beberapa kali.. tapi GAGAL.

Satu hari, shiem & suaimi pergi mendapatkan khidmat dari doktor pakar. Dan kata doktor tersebut, hormon shiem tak stabil.

So, doktor pun memberikan ubat untuk membetulkan hormon untuk shiem. Tapi…. ada kesan sampingan dari ubat hormon yang shiem amalkan tu.

Kesannya adalah…. BERAT MAKIN NAIK. Kesian kat shiem, “Nak kurus, tapi makin hari makin mencabarĀ dia nak menurunkan berat…”

Walaupun badan shiem semakin membesar.. Alhamdulillah… shiem di kurniakan anak lagi.

Kenapa Shiem Nak Kurus?

Ada 3 sebab yang shiem rasa yang dia perlu kurus & hidup lebih sihat.

āœ…Ā Umur shiem Ā dah mencecah 30-an. Shiem perati akak-akak yang bam bam satu tempat kerja dengan dia macam susah je nak turunkan berat. Itu membuatkan shiem terfikir untuk berubah. So, shiem punĀ decide tak nak jadi macam dia orang.

āœ…Ā Sebab Kesihatan.Ā Anak shiem semuanya masih kecil. Shiem tak nak dirinya mengidap penyakit merbahaya seperti DIABETIS, DARAH TINGGI &Ā SAKIT JANTUNG yang mana biasanya penyakit ini sering menyerang mereka yang berbadan besar. So, oleh sebab itu shiem rasa dia perlu berubah demi kesihatan diri dan juga demi anak/suami Ā sebelum terlambat.

Macam yang anda dah tahu, shiem adalah seorang istri & ibu. Jadi dia perlu berusaha untuk berada di dalam kesihatan yang baik untuk memberi yang terbaik kepada anak & suaminya.

So, Shiem pun rasa yang dia perlu berubah kepada kehidupan yang lebih sihat.

Gambar Atas ni Macam Mengandungkan?Ā 

āœ…Ā Dah mula rasa badan semakin berat. Dia selalu rasa cepat penat & agak malas untuk bergerak. Baju pun semakin susah nak dapat saiz, susah dapat fesyen yang cantik.

Bermula Kisah Kurus Shiem

Satu hari, Shiem ternampak kawan lamanya yang dulu gemuk gilerĀ tahap melampau tapi sekarang dah mula kurus.

Ini gambar kawan shiem masa dia gemuk dulu.

Din Bersama Isterinya

Din TerSangat La Tembam…Ā 

.

Satu hari, Din ada upload gambarnya niĀ kat Facebook. Masa tu Din cakap yang dia dah berjaya turunkan banyak kg.

Tengok gambar Din yang bawah ni.

Ini Gambar Yang Membuatkan Shiem TerSENTAP

So, satu hari shiem mencariĀ peluang untuk bertanyaĀ kepada Din rahsia macam mana Din boleh Kurus.

Ini nasihat Din kepada Shiem yang membuatkan shiem teringin untuk berubah.
“Kita mesti kurus bukan sebab kita nak kurus. Tapi kita mesti kurus sebab kita perlu hidup dengan lebih sihat. Kata kunci kalau nak kurus, mesti ada kekuatan nak hidup dengan lebih sihat“.
Mulanya shiem sebenarnya nak berubah sebab takut dan geram dengan persekitaran. Tapi lepas jumpa Din, baru la shiem sedar yang dia MESTI KURUS sebab untuk Hidup Lebih Sihat. Bukannya sebab rasa geram dengan pelbagai sindiran atau sebab nak pakai baju cantik dan sebagainya.
Selain itu Din juga berkongsi 3 formula kurus kepada shiem iaitu..
  1. Jaga Pemakanan
  2. Amalkan supplimen set slimming untuk memudahkan & mempercepatkanĀ proses menurunkan berat.
  3. Senaman

JAGA PEMAKANAN

Sebenarnya, untuk menurunkan berat badan, Menjaga Pengambilan Makanan adalah Paling Utama. Ini perkara yang paling penting yang semua orang perlu ambil berat.

Tahukah anda sebenarnya tiada satu ubat pun di dunia ini yang boleh mengubati masalah KeGEMUKan? Kalau betul lah wujud ubat semacam itu… pasti tiada masalah obesiti dunia ini.

Kalau ada pun ubat secanggih itu.. Pasti dan Pasti… Ia tidak akan mujarab kalau pengambilan makanan anda tetap tak di jaga.

Syarat utama nak kurusĀ HARUS MENJAGA PEMAKANAN DENGAN CARA YANG BETUL.

AMALKAN SUPPLIMEN

Untuk pengetahuan Anda. Supplimen tidak sama dengan ubat. Ia adalah dua benda yang berbeza. So harap anda tidak menyamakan di antara keduanya. šŸ™‚

Sebenarnya.. kita juga boleh kurus & sihat tanpa supplimen. Tapi kita perlu betul betul menjaga pemakanan dan melakukan senaman secara kerap dan konsisten.

Cuma.. Bila kita mengamalkan supplimen. Kita akan lebih cepat dapat hasil berbanding tanpa supplimen kerana di dalam supplimen yang Din suggest kepada Shiem ada beberapa fungsi yang dapat membantu proses menurunkan berat.

Contohnya seperti.. Membakar lemak dengan cepat, membuang toksin & lemak dengan mudah, memberi tenaga dan juga meningkatkan kadar metabolisma.

Jadi.. dengan gabungan beberaja jenis supplimen yang Din suggest kepada shiem itu telah banyak membantu shiem.

SENAMAN

Senaman ini jatuh no 3 sebab kita juga boleh kurus (menurunkan berat) tanpa senaman pun. Cuma bila kita buat senaman, ia dapat membantu kita dari segi meningkatkan stamina & mempercepat proses membakar lemak untuk menutunkan berat badan.

Lagi pun, kehidupan di Kuala Lumpur yang sangat sibuk membuatkan ramai orang tidak mempunyai masa untuk membuat senaman.

Sebab itu Din lebih menekankan Pemakanan Yang Betul dan Ā Supplimen kepada Shiem.

Bermulanya Perubahan Shiem (Dah Mula Kurus)

Gambar Shiem dah mula semakin kurus dari sebelum ni

Gambar Shiem, Din & Azma Beriadah. (sama2 membuat senaman di taman)

“Din Pun Semakin Kurus Dari Gambar Yg Sebelum Ni Kan?”

Kat bawah niĀ gambar shiem yang terkini…

shiem2

Nampak bezakan gambar dulu (kanan) dengan sekarang (kiri)

.

shiem3

shiem

Bila Dah Kurus, Makin nampak cun la kan.. sebab banyak baju cantik boleh guna. šŸ™‚

Dan Ini Pula Gambar Din Dulu & Sekarang

Din2

Din3

din

Atas ni gambar din yang terbaru bersama istri

Nasihat KURUS Kepada Sahabat Sahabat Di Luar Sana

Poyo je aku ni nak nasihatkan orang pulak kan.. Hihihihi.. šŸ™‚

Takpelah.. Saya sekadar ingin berkongsi kepada anda. Semoga ia bermanfaat untuk anda juga.

Ini nasihat saya..

Jika anda ada masalah untuk Kurus.. Carilah jalan untuk menyelesaikan masalah anda itu. Jangan biarkan ia terus menghantui hidup anda.

Sedarlah.. menurunkan berat anda sekarang adalah jauh lebih mudah bila di bandingkan menurunkan berat badan anda bila ia dah betul betul GEMUK.

Jadi… Cari lah sifu/mentor. Sebab… Jika kita menurunkan berat secara meng”Khinzir” buta kita akan mudah terpesong dan sesat di tengah jalan.

Mentor adalah jalan “Short Cut”.

Berikanlah masa kepada diri kita untuk menurunkan berat badan.. Kalau dulu kita boleh beri masa untuk kita meng-GEMUK-kan badan kita. Kenapa kita tidak boleh beri masa untuk kita meng-Kurus-kan badan kita?

Renung-Renungkan & Bertindaklah Sekarang

Yang Benar…

DIN (kawan shiem) šŸ™‚ ::āœ† 019-6222642

Jika ia boleh memberi motivasi kepada rakan anda yang bam bam. Kongsikan entri ini kepada mereka dengan klik butang share di bawah

Artikel Best

Aku Menjadi Seperti ā€œTEGARā€ Assalamualaikum.. šŸ™‚ TEGAR.... Itulah apa yang saya nak sampaikan dalam entri kali ini. Mengikut kamus dewan. Tegar ada beberapa maksud. 1. tidak...
Now Everyone Can Kurus: Testimoni Datin Elly KISAH DATIN ELLY, Yer Ini adalah kisah seoarang wanita bergelar Datin Elly, Baru-baru nie, sahabat saya sempat beramah mesra denganĀ Datin Elly. ...
4.7KG Hilang Dalam Masa 2 Minggu ā€“ Now Every... Alhamdulillah... Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Hanya syukur yang boleh saya ucapkan apabila berat saya telah turun sebanyak 4.7 kilogram dalam ma...
Saya Berjaya Turunkan 7.3Kg Dalam Sebulan. Anda??? Penulis:Mus Deanial Assalamualaikum.. & Salam Sejahtera.. Alhamdulillah.. syukur kepada Allah kerana masih berpeluang untuk berkongsi di blog in...
Now Everyone Can Kurus: Testimoni Sakinah (Lost 21... Assalamualaikum & Salam Sejahtera. Ini adalah perkongsian dari saudari Sakinah. Jom kita tonton bagaimana beliau boleh berjaya kurus dan menuru...
WAJIB BACA: Kesan Sampingan Set Slimming Shaklee Akhir-akhir ini semakin ramai yang menegur ke atas kesan dan perubahan yang mereka nampak padaĀ diri saya. Untuk pengetahuan anda, saya ni jenis yang b...
Aku Nak Kurus #01: Target Baru Untuk KURUS Alhamdulillah.. Sebelum ni saya dah berjaya Transform diri saya dari size 4XL kepada 2XL. Nampak la kurus sikit dari sebelum ni. :)Bila jumpa kenalan ...
Rahsia Saya Menurunkan Berat Badan Assalamualaikum & Salam Sejahtera. Semenjak kebelakangan ini ramai sangat kawan-kawan atau kenalan saya yang tegur saya semakin kurus. Ada juga k...

Hi… Saya adalah penulis entri di atas.

Anda boleh follow saya dengan klik butang “sosial media” di bawah.

Atau, Saya juga boleh di hubungi melalui nombor telefon 019-6222 642.

Untuk whatsapp Klik butang whatsapp di bawah.

Klik Share Ya!!!

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of