10 Tips Berhenti Merokok

Assalamualaikum wbt & Salam Sejahtera.

Hari ni saya nak berkongsi mengenai ROKOK.

Punca Merokok

Tabiat merokok telah menjadi budaya oleh remaja di negara kita. Dan lebih menyedihkan lagi apabila mereka sudah tidak segan silu merokok secara terang-terangan di tempat awam seperti di tempat membeli belah, kedai mamak, taman rekreasi, perhentian bas dan lain-lain lagi.

Antara punca gejala merokok ini adalah keranan Tekanan Dalam Diri. Antaranya adalah seperti bebanan tugasan sekolah, ibu bapa memberi harapan yang tinggi, masalah kewangan, masalah keluarga dan masalah percintaan. Tekanan dan gangguan itu yang menyebabkan remaja mencari jalan keluar yang salah sehinggakan terjebak dalam gejala merokok.  Kononnya merokok boleh hilangkan stress. 🙂

Ada juga yang terjebak kerana faktor “suka-suka dan ingin tahu” dan “pengaruh rakan sebaya”. Mereka merasakan merokok tu kononya “hebat sangat” & “Cool”. Mereka merasa bangga dan megah bila orang lain tahu yang dia adalah perokok. Dan ada juga yang menjadikan merokok adalah satu syarat untuk berada didalam group mereka.

Lama kelamaan bila sudah terbiasa dengan merokok, akhirnya ia telah menjadikan rokok sebagai makanan harian mereka sehinggalah mereka dewasa.

Saya percaya walaupun dah banyak kempen Berhenti Merokok melalui iklan-iklan yang banyak di Media Massa, tapi masih ramai lagi yang belum berjaya berenti merokok. Saya berpendapat ada 2 sebab iaitu “Mereka Dah Cuba Tapi Gagal Berenti” & “Masih Belum Ada Kesedaran”

Kesan dan Akibat

Ramai dikalangan masyarakat malaysia ini tahu kesan daripada merokok kepada diri mereka dan orang sekeliling. Tapi ramai juga yang buat-buat tak tahu dan masih mengamalkan tabiat merokok mereka itu.

Saya tak nak cerita banyak tentang akibat dari merokok sebab saya tahu hampir semua orang dah tahu termasuklah golongan yang merokok juga. Tapi saya ingin berkongsi beberapa poster/gambar yang di bawah ni. Tak “BANYAKpun” bahan kimia yang ada dalam sebatang rokok tu. Tapi cukup la kalau nak dapatkan penyakit-penyakit kronik.


[spider_facebook id=”3″]

Ada yang cakap…

EH!!! Biar la… aku yang merokok biar aku tanggung sendiri. Kau apa kisah

 

Saya KISAH!! Jika anda Muslim, anda WAJIB berhenti merokok sekarang. Sebabnya

  1. Merokok adalah HARAM disisi Islam. Dan ia telahpun di fatwakan. Sila rujuk e-fatwa bertajuk MEROKOK DARI PANDANGAN ISLAM .
  2. Rokok mengandugi Sel Darah Babi. Babikan di haramkan oleh Islam. Sedar tak anda telah meletakkan bahan itu tiap-tiap hari di bibir anda? Pernah anda SAMAK? Lepas tu macam mana kalau anda cium anak dan isteri selepas itu?
  3. Tak guna la kalau kita duk boikot Syarikat makanan segera jenama “McD” yang menyokong Yahudi. Tapi diri sendiri sedut bahan racun yang kebanyakannya adalah keluaran Yahudi yang menyerang saudara kita di Gaza & Palestine.

010420106073

20100401095926_00001

 [spider_facebook id=”3″]

[spider_facebook id=”3″]

Jangan pentingkan diri sendiri.

Mungkin ada yang masih rasa “takpe la, Aku sendiri yang kena. Isteri dan anak aku tak kena kot”.  Ya..!! Memang betul mereka tak kena. Mungkin sebab masa anda hisap rokok anda menjauhkan diri dari mereka. Konon sayang anak bini. Tak nak bagi asap rokok tu kene kat dia orang. Tapi sebenarnya anda masih mementingkan diri sendiri dan tak sayang mereka.

Dua soalan saya!!!

Jika anda di sahkan mengalami sakit Jantung, Paru-paru atau penyakit kronik yang lain. Sapa yang turut serta susah? Sapa yang menemani anda di hospital?

Jika anda meninggal dunia disebabkan penyakit yang di akibatkan oleh merokok ini. Tidak ada ke rasa sedikit kecewa dengan diri anda sendiri kerana anda dah tak boleh beri nafkah kepada mereka lagi? Dari mana mereka nak dapatkan sumber pendapatan?

Fikir-fikirkan…..

 

[spider_facebook id=”3″]

10 Cara Berhenti Merokok Paling Berkesan (credit to http://welovesusuibu.blogspot.com)

1. Lengahkan
Jika ada rasa mahu ‘pekena sebatang’ lengahkan. Lewatkan 10 minit. Buatlah perkara lain dulu. Minum kopi atau buat apa saja yang boleh mengalihkan perhatian. Ulang sebanyak mungkin bila tiba rasa nak merokok.
2. Tolak Konsep ‘Cukuplah Sebatang’
Jangan terperdaya dengan ‘cukuplah sebatang’. Tak payah hisap langsung jika sudah ada keinginan nak berhenti merokok. Ini kerana sebatang rokok akan menyebabkan rokok dihisap habis sekotak.
3. Elakkan Punca Merokok
Kenali apa punca merokok. Contohnya sebab nak setaraf dengan kawan-kawan, elakkan stress, duduk melepak atau berkumpul dengan kawan-kawan. Cuba sebaik mungkin untuk terlibat dengan punca-punca merokok ini. Jika ramai kawan-kawan yang merokok. Elakkan untuk lepak bersama. Atau pindah tempat melepak ke tempat yang dilarang merokok. Contohnya dalam masjid.
4. Bersenam
Ya cara berhenti merokok nie sangat membantu menghilangkan ketagihan merokok. Adakan rutin 30 minit senaman setiap hari. Jika tersangkut di pejabat. Lakukan senaman ringan seperti push up, lari-lari anak atau buat solat sunat dan jika ada masa lagi bacalah Al-Quran. Dan berdoa minta Allah kuatkan semangat untuk tak menjamah rokok.
5. Belajar Untuk Relax
Stress adalah satu penyebab paling popular kenapa merokok. Jadi cubalah menjadi seorang yang lebih cool. Dan lebih bijak dalam berdepan dengan stress. Contoh paling baik, ambillah air sembahyang. Atau buat teknik deep breathing (2 saat tarik nafas- 4 saat tahan- 8 saat hembus nafas keluar). Atau bayangkanlah sesuatu yang membuatkan korang rasa sejuk.
6. Libatkan Keluarga Dan Rakan-Rakan
Beritahu ahli keluarga dan kawan-kawan bahawa korang mahu berhenti merokok. Jadi bila timbul keinganan nak merokok. Beritahu mereka. Dan sudah pasti mereka akan ingatkan kembali niat murni korang yang dah tak nak merokok. Paling baik, beritahu pada isteri. Sudah pasti dia akan menyokong 100% keputusan itu.
7. Ingatlah Kebaikan Tak Merokok
Buat senarai atau sebutkan kebaikan-kebaikan yang korang dapat jika tak merokok. Sebagai contoh, isteri makin sayang. Anak-anak bertambah sihat. Korang makin awet muda. Nafas dah berbau harum, jadi jika belum kahwin mudah sikit nak bertemu jodoh. Apa saja yang menambahkan semangat untuk tak merokok lagi.
8- Go Online
Rajinkan diri mencari inspirasi kisah-kisah mereka yang dah berjaya tak merokok. Ketahui dan belajar bagaimana cara mereka berhenti merokok, bertarung dengan keinginan nak merokok. Brader, you are not alone.
9- Menguyah
Jika rasa nak merokok, kunyah adalah cara berhenti merokok yang paling simple. Cari bahan kuyahan yang sihat. Kacang atau gula-gula getah yang kurang gula.
10- Guna Alat Bantuan
Banyak yang ada dipasaran. Nikotin tablet, patches, gula-gula getah bagi memenuhi keperluan nikotin yang menggila. Atau boleh cuba Vivix Shaklee, tonik nie akan membuatkan korang rasa tepu. Dan tak mahu dah hisap rokok. Bau rokok nie busuk, rasa pahit dan rasa mencucuk-cucuk masa menghisap rokok. Sampai 2, 3 pam pun takkan lalu.
.
Wajib Tonton

[spider_facebook id=”3″]

Di bulan Ramadhan yang mulia ini. Saya mencadangkan kepada anda yang merokok mengambil kesempatan ini untuk dijadikan jambatan untuk anda Berhenti Merokok. Kalau anda pada siang hari boleh untuk tidak merokok. Kenapa anda tidak  boleh menahan beberapa jam lagi sehingga masa anda tidur.

Untuk memudahkan anda berhenti merokok. Saya mencadangkan anda cuba amalkan vivix. Vivix telah terbukti berkesan kepada ramai perokok di luar sana.

Dibawah ini adalah sebahagiam dari testimoni pengguna vivix. Untuk gambar yang lebih besar sila klik pada gambar tersebut.

 

Testimoni

Testimoni 1

 

testimoni perokok dan vivix

Testimoni 2

 

testimoni vivix vs perokok

Testimoni 3

[spider_facebook id=”3″]

Semoga Berjaya

Selamat mencuba segala tips yang saya beri di atas. Tak kira la dengan apa cara sekali yang anda cuba, saya harap anda berjaya untuk BEBAS ROKOK.

Semoga dengan usaha anda itu anda akan lebih Sihat, Bahagia & Berjaya selalu.

Jika entri ini bermanfaat untuk anda. Silakan klik butang like & share dibawah untuk di kongsi bersama kawan dan keluar anda.

[spider_facebook id=”3″]

Untuk Pembeliah Terus Daripada Shaklee. Sila klik butang di bawah.
Order-Now

Untuk sebarang perbincangan dan pertanyaan boleh hubungi kami di no talian di bawah 

[spider_facebook id=”3″]

Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi Kami untuk:-
 
FREE CONSULTATION and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
Nadia Najib / Mus Deanial
Shaklee ID : 1080838
019-2222 642 / 019- 6222 642 (Call, SMS, WhatsApp)
Jika entri ini bermanfaat untuk anda dan kenalan anda di luar sana. Silakan klik butang “Like” & “Share” di bawah.
[spider_facebook id=”3″]

Artikel Best

WAJIB BACA: Kesan Sampingan Set Slimming Shaklee Akhir-akhir ini semakin ramai yang menegur ke atas kesan dan perubahan yang mereka nampak pada diri saya. Untuk pengetahuan anda, saya ni jenis yang b...
Boikot!! Shaklee Penyumbang Israel?? #PrayForGaza #PrayForPalestine Assalamualaikum & Salam Sejahtera Seperti yang kita tahu, Gaza dan Palestine sedang di serang oleh pihak Isra...
Kebaikan Omega-3 Dan Omega-6 Assalamualaikum & Salam Sejahtera Entri kali ini saya nak berkongsi tentang Kebaikan Omega-3 Dan Omega-6. Untuk pengetahuan anda Omega-3 dan Ome...
#1 Tips Langsing Bersama Shaklee – Detok   Kenapa Perlu Detok?Pernahkah anda cuba berdiet untuk menurunkan berat badan atau tujuan pelangsingan tetapi hasil daripada diet yang anda la...
Senggugut Membawa Maut? Asalamualaikum dan Selamat Sejahtera,Beberapa hari lepas kami mendapat berita dari seorang sahabat menegenai Penjual yang menjual makanan di sekitar t...
7 Kelebihan Menjadi Ahli Shaklee 7 Kelebihan Menjadi Ahli Shaklee yang boleh membantu anda untuk mendapatkan diskaun produk shaklee sehingga 33% sekaligus berpeluang menjana pendapa...
Akhirnya Berjaya Hamil Selepas Hampir 6 Tahun Beru... Entri kali ini adalah perkongsian kisah bagaimana perjalanan hidup saya berusaha untuk hamil dan mendapatkan zuriat selama hampir 6 tahun. Ya, Hampi...
3 Formula Kekal SIHAT dan CERGAS Di Bulan Ramadhan Salam Ramadhan Asalamualaikum dan Selamat Sejahtera, Syukur Alhamdulillah hari ni hari pertama masuk bulan Ramadhan. Bersempena dengan bulan Ramadh...

Hi… Saya adalah penulis entri di atas.

Anda boleh follow saya dengan klik butang “sosial media” di bawah.

Atau, Saya juga boleh di hubungi melalui nombor telefon 019-6222 642.

Untuk whatsapp Klik butang whatsapp di bawah.

Klik Share Ya!!!
Posted in: KESIHATAN, Shaklee

1
Leave a Reply

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
trackback

[…] Nak tau 10 cara berhenti merokok? Klik Sini –> 10 Cara Tip Berenti Merokok […]